Кажуть, театр починається з вішака. Тож Житомир.info вирішив зазирнути у найтаємничіше місце Житомирського обласного українського музично-драматичного театру імені Івана Кочерги – пошивний цех та костюмерні, щоб дізнатися, як створюється одяг акторів.

У театрі для кожного спектаклю готують два повноцінних склади акторів, які є взаємозамінними. На кожен спектакль для кожного актору шиється індивідуальний костюм. Під час спектаклю актори змінюють костюми іноді до трьох-чотирьох разів.

Художній керівник театру, заслужений діяч мистецтв України Наталія Тимошкіна проводить до пошивних цехів. Саме зараз тут готують костюми для дитячого спектаклю «Русалонька» до новорічно-різдвяних свят.

9e85aa7d226a3e18c00c1a9104a09e9d - Фоторепортаж з костюмерної Житомирського драмтеатру, де зберігається більше 10 тисяч костюмів

«У пошивному цеху у нас працює три людини, і, в моєму розумінні, вони іноді роблять подвиг. За достатньо короткий час вони створюють неймовірне. Вони – ексклюзивні кравці та майстри. Пошиття театрального костюму докорінно відрізняється від пошиття звичайного одягу. Тут потрібно знати епоху, крій, технологію, фактуру тканин», — розповідає Наталія.

Перші примірки для акторів – дуже хвилюючий момент. Пані Наталія жартома порівнює це з першим побаченням. Коли костюм готовий, він може бути зовні красивим. Але працювати у ньому може бути незручно. Є спектаклі, де потрібно не лише присісти-нахилитися, але й виконати складні трюки. Тож його потрібно адаптувати для акторської гри.

«В ідеалі існує професія «художник по костюмам». Ми співпрацювали з багатьма художниками, дизайнерами, але поки не знайшли того художника, який би зміг працювати саме з театральною специфікою. Моделі, які ходять по подіуму, практично не рухаючись, і актори під час гри — це дві великі різниці. Є художники, з якими я мрію попрацювати. Подружжя з Черкас. Але поки у нас не складається, то вони зайняті, то потрібні фінанси. Насправді, як не гірко в цьому зізнаватися, костюмами в більшій мірі займаюся я. Розробляю разом з начальником пошивного цеху ескізи. А взагалі костюм народжується від режисерського замислу. Всі нитки, вся багатогранність зводиться до рук режисера. Костюми, декорації, реквізит… все, що відноситься до спектаклю, і акторська гра змикаються на режисері», — говорить жінка.

Бюджет у костюмів обмежений, тож матеріали для них обирають дуже прискіпливо.

«Коли ми їдемо на базу чи в магазин обирати тканину, то ми цю тканину і роздивляємося, і мнемо, дивимося, як вона буде поводитися в роботі, наскільки вона мнеться, стовбурчитися. Я відходжу на 20 метрів, дивлюся, як вона виглядатиме зі сцени. Враховуємо абсолютно всі моменти».

Та магазини і склади допомагають не завжди.

«Раніше було простіше. Ми могли користуватися «блошиними» ринками. Там є ексклюзивні речі. Зараз це складно, бо ми не маємо готівку на руках. Тож часто приносимо свої речі, щоб дограти, допрацювати образ», — говорить Наталія Тимошкіна.

Є у театрі як дешеві костюми, так і дорогі: дизайнерські, історичні. Все зберігається у костюмерних.

«Ось зараз покажу вам півня з «Божих тварей». А ось камзол з «Попелюшки». А це – султан з «Аладіну», — проводить імпровізовану екскурсію костюмер Валентина Федорівна Бородій. Жінка 42 роки працює в театрі, тож тут вже всі костюми її улюблені.

«Є в нас і старі костюми. Хоча вони й списані, ми їх не викидаємо, а лишаємо на переробку. Вони можуть знадобитися у будь-який момент. А найстаріший з них зараз на сцені. Це плащ. Йому, мабуть, років більше, ніж будівлі театру. А ось цей камзол теж старовинний. Тут ще номер – 418. Уявляєте? Зараз вже тисячні номери! Костюмів дуже багато, я навіть кількість точну не скажу, більше десяти тисяч костюмів. Чому їх так багато? Кожна сорочка, кожна річ нумерується і рахується як костюм», — розповідає вона.

Бувають з костюмами і смішні моменти. Одним з них поділилася Наталія Тімошкіна.

«У нас був нюанс з Дон Жуаном. Ми пошили камзол і штани. І уявіть собі, на першій же репетиції штани не просто розірвалися по шву, вони перетворилися на лахміття. Ми закупили тканину в магазині, а вона, схоже, довго лежала. Добре, що це сталося на репетиції, тож ми терміново перед прем’єрою дошивали інші штани. Свої складності, звісно є. Але це неймовірна робота», — говорить худкерівник.

Фоторепортаж з фінальної репетиції житомирських акторів перед відкриттям нового 74 театрального сезону – тут.


Підписуйтесь на Житомир.info в Telegram